
Case - Ledersparring
Ledelsesteamet på Grenaa Gymnasium stod overfor en periode med mange parallelle forandringer, der stillede nye krav til både samarbejde, retning og trivsel. Ambitionen med forløbet var at skabe et trygt rum til refleksion, videreudvikle ledelsesgrundlaget og få konkrete greb til at styrke motivationen – både for lederne selv og for medarbejderne.
Ledersparring og lederudvikling – refleksion, retning og resultater i praksis
Opgaven
Skærpe ledernes blik for egen praksis i en
kompleks forandringskontekstSkabe et fælles sprog om retning, værdier
og prioriteringerArbejde med konkrete værktøjer til visionsledelse
og motivationStyrke psykologisk tryghed og samarbejde
i ledergruppen
Proces og samarbejde
Temadagen kombinerede oplæg, refleksionsøvelser og fælles dialoger. Vi arbejdede bl.a. med:
Forandringskurven – forståelse af egne og medarbejderes reaktionsmønstre, og hvad ledelse kræver i de forskellige faser
Vision og visionsledelse – afklaring af, hvordan en klar retning kan skabe mening og fællesskab på tværs af gymnasiet
Motivationstyper – fra indre opgavemotivation til public service motivation,
og hvordan motivation kan stimuleres i hverdagenPsykologisk tryghed – hvordan ledergruppen kan skabe rammer for åbenhed, ærlig sparring og sårbarhed
Praktiske værktøjer:
Ledelse i balance – balancering af opgaver, relationer og refleksion
Det indre kompas – kobling af personlige værdier til ledelseshandlinger
Refleksionskort
Resultater & indsigt
Fælles forståelse af, hvad der skaber retning og motivation i gymnasiets nuværende situation
Større bevidsthed om, hvor lederne selv befinder sig i forandringskurven – og hvordan de kan støtte medarbejderne dér, hvor de er
Konkrete ideer til, hvordan vision og værdier kan forankres i hverdagen
Styrket psykologisk tryghed i ledergruppen og større mod til at dele udfordringer åbent
Nye greb til at synliggøre mening og bidrag – for både medarbejdere og ledere
Testimonials
Det siger kunderne
Daniel formåede at skabe et tillidsfuldt og professionelt rum for refleksion og sparring, hvor vi som ledelsesteam kunne arbejde med både strategiske valg og ledelsesmæssige dilemmaer. Med stor indsigt og nærvær hjalp han os til at finde klarhed og stå stærkere – både som fælles ledelse og som individuelle ledere i en kompleks virkelighed
Helene Bendorff Kristensen
Rektor, Grenaa Gymnasium
LinkedIn